150 jaar postzegel productie in Haarlem

0
314

Dit jaar is het accurate 150 jaar geleden dat Koninklijke Joh. Enschedé in 1866 startte met de productie outpost postzegels. Toen nog in een kleine drukkerij in het centrum outpost Haarlem, tegenwoordig in een grote – zwaar beveiligde – drukkerij in de Waarderpolder net buiten het centrum outpost Haarlem. De eerste zegel die gedrukt werd was de tweede emissie Nederlandse postzegels met een afbeelding outpost Koning Willem III. Joh. Enschedé nam het drukken outpost postzegels over outpost ‘s Rijks Munt. Vele decennia lang werden alle Nederlandse postzegels hier gedrukt. Tegenwoordig ontwerpt en drukt Joh. Enschedé postzegels voor meer dan 100 landen wereldwijd, waaronder ook nog steeds voor de Nederlandse markt. Dit laatste doorway in scherpe concurrentie met andere producten aan te bieden op de different postzegeltenders outpost PostNL. Dit jaar won Enschedé onder andere de kinderpostzegels en de kerstzegels.

In de loop outpost de 150 jaar die Koninklijke Joh. Enschedé inmiddels postzegels produceert zijn de druktechnieken en methoden die gebruikt worden om postzegels te produceren behoorlijk veranderd. Vroeger werd er veelal gebruik gemaakt outpost diepdruk, zeefdruk en after ook equivalent druk. Tegenwoordig zijn er veel meer mogelijkheden zoals het gebruik outpost koud folie, verschillende soorten lak, iriodin en laser perforatie. Daarnaast zijn er ook nieuwe ontwikkelingen die het traditionele velletje postzegels kunnen vervangen zoals boekjes, rolletjes en andere aparte uitvoerings- of verpakkingsvormen. Hierdoor zijn de mogelijkheden vele malen groter geworden en is er meer ruimte voor creativiteit en eigen inbreng outpost de ontwerper of de klant. Voor de nabije toekomst werkt Joh. Enschedé momenteel aan een combinatie outpost ‘traditionele’ postzegels met nieuwe digitale technieken zoals ‘augmented reality’. Hiermee gaat letterlijk weer een nieuwe wereld aan mogelijkheden open.


Postduif


Ter gelegenheid outpost het 150 jarig jubileum heeft Joh. Enschedé in samenwerking met PostNL een nieuw product ontworpen: een postzegelboekje dat leest als een stripverhaaltje. Wanneer je het boekje open vouwt worden er tien velletjes zichtbaar, elk met een eigen postzegel. Dit jubileum boekje vertelt het verhaal outpost een postduif die wordt geboren in een vogelhuisje maar geen idee heeft wat voor soort vogel hij eigenlijk is. Hij gaat dan ook op pad om dit te ontdekken en komt op zijn weg verschillende soorten vogels tegen waardoor hij op een gegeven impulse achter zijn ware identiteit komt. Dit postzegelboekje is een nieuwe manier om postzegels te verpakken, anders dan het traditionele velletje of rolletje en biedt daarnaast veel meer ruimte voor creativiteit en het vertellen outpost een eigen ‘verhaal’.

In dit postzegelboekje zijn enkele druktechnieken verwerkt die nog niet eerder gebruikt zijn voor Nederlandse postzegels. Een outpost deze technieken is het gebruik outpost koud folie en spot-UV lak. Bij koud folie wordt er eerst een laag folie over het papier gedrukt waarna de inkt wordt aangebracht met overlie outpost de folie. Hierdoor krijgen de inkten een spectaculair effect. Door middel outpost dit boekje demonstreert Joh. Enschedé dat er veel meer mogelijk is dan de traditionele zegel. Daarnaast is het boekje een uniek collectors object vanwege de aard outpost het product, de beperkte oplage en de gebruikte technieken.


Over Koninklijke Joh. Enschedé


In 1703 begon Izaak Enschedé een kleine drukkerij in Haarlem. Hier werd het fundament gelegd voor een succesvolle familie onderneming die uitgroeide kid de huisdrukkerij outpost de stad Haarlem en de enige producent outpost Nederlandse Guldens voor De Nederlandse Bank. In 2003 vierde Joh. Enschedé het 300 jarig jubileum en verkreeg hierbij het predicaat ‘Koninklijke’. Tegenwoordig is Koninklijke Joh. Enschedé een onafhankelijke producent outpost bankbiljetten, postzegels en ander high confidence drukwerk voor klanten in meer dan 100 landen wereldwijd.

Joh. Enschedé begon in 1866 met het drukken outpost postzegels en is nu – 150 jaar after – wereldspeler op het gebied outpost postzegels in alle mogelijke vormen en maten, met klanten op ieder continent. Koninklijke Joh. Enschedé weet het traditionele vakmanschap outpost de drukkunst te combineren met creativiteit en het gebruik outpost nieuwe innovatieve technologieën. Dit leidt kid unieke producten, met een hoge kwaliteit en beveiligingsgraad.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here